Alleen ga je sneller, samen kom je verder

Deze Afrikaanse wijsheid komt met regelmaat terug in mijn leven en blijkt ook zeer toepasselijk om de commerciële effectiviteit van bedrijven te verhogen.

Uit tal van onderzoek o.a. gepubliceerd in Harvard Business Review, blijkt dat bedrijven die samenwerken in multidisciplinaire teams succesvoller zijn dan bedrijven waar individuen aan de slag gaan.

Toen ik in 1999 (😎) begon met werken bij Procter & Gamble was er net de transitie gemaakt van een vertrouwde sales afdeling naar Customer Business Development. De intentie was duidelijk: als we de business van onze klant laten groeien dan zullen wij daar ook van profiteren. Als de totale taart (categorie) groter wordt , kan ook ons deel van de taart groeien.
Een belangrijk element van deze nieuwe opzet was dat account teams gevormd werden waar naast accountmanagers ook experts inzaten vanuit verschillende vakgebieden waaronder IT, finance, marketing en logistiek.

Twee belangrijkste voordelen van deze set-up
1️⃣ In plaats van dat een verkoper en inkoper met elkaar overleggen en informatie doorgeven aan collega’s intern, ontstaat er direct contact tussen experts die elkaars taal spreken.  In de oude situatie was er sprake van een zandloper model met een bottleneck en er ontstaat in nieuwe situatie een ruit zonder bottleneck.  Zodoende kan er veel sneller en diepgaander begrip ontstaan, ontstaan er ideeën hoe er  gezamenlijk waarde gecreëerd kan worden (verhogen van omzet & verlagen van transactie kosten) . Dit levert concurrentievoordeel op voor alle partijen.

2️⃣ Doordat alle functiegebieden interactie hebben met klanten ontstaat er een veel beter beeld welke activiteiten waarde of juist kosten toevoegen voor de buitenwereld. Dit zorgt voor scherpte en alertheid in het hele bedrijf.

Deze opzet was destijds behoorlijk revolutionair en alhoewel 25 jaar later in veel andere industrieën en bedrijven toegepast, is er nog steeds veel potentieel in deze manier van werken. Om succesvol samen te werken met klanten en concurrentie voordeel te realiseren is je organiseren in multidisciplinaire teams een hele effectieve manier. Dit vraagt natuurlijk wel leiderschap om dit goed te organiseren.