De magie van groei.
Zolang ik me kan herinneren ben ik gefascineerd door alles wat groeit. Of het feit dat mijn eigen lengte groei is blijven steken net boven de 1.70m daar een rol in speelt laat ik maar aan anderen over 😎.
Het is feestelijk dat het mijn dagelijkse werk is, om bedrijven te begeleiden bij groeivraagstukken. Want groei is niet alleen mooi en veelbelovend, het gaat ook vaak gepaard met allerlei gedoe.
Om te begrijpen welke factoren een positieve invloed hebben op het groei vermogen van bedrijven en mensen, helpt het mij om inspiratie te zoeken in de natuur. Zeker nu het voorjaar voor de deur staat, dienen zich tal van metaforen aan.
Ik wil er in ieder geval 3 benoemen die een grote rol spelen bij het realiseren van (duurzame) groei:
1)Â Diversiteit. Als je de hoeveelheid leven en groeikracht in een keurig gemaaid gazon vergelijkt met die in een rommelig stuk berm of bos, dan is die in laatste situatie vele malen groter. Â Ruimte en niet teveel bemoeien zijn nodig om te innoveren en te groeien. Zo werkt het ook bij bedrijven: mensen met verschillende talenten en ervaringen bij elkaar brengen zijn belangrijke aanjagers voor groei. Wel met een gezamenlijk doel maar niet opgesloten in bureaucratie.
2)     Onderlinge verbondenheid: We zien met ons blote oog de hoeveelheid leven boven de grond maar minstens zo indrukwekkend is wat er onder de grond gebeurt – hoe bomen en planten via schimmels met elkaar communiceren. Ook in een organisatie zijn er een ontelbare hoeveelheid verbindingen. De formele lijnen hebben we uitgetekend en vastgelegd maar we weten dat de informele lijnen van grotere invloed zijn. En het niet te onderschatte belang van verbonden zijn met klanten. In de eerste fase van een onderneming is dit vanzelfsprekend maar hoe behoudt je externe focus als je gaat schalen?
3)     Draagkracht: Groei betekent niet dat letterlijk en figuurlijk alle bomen tot aan de hemel groeien. Een natuurlijk systeem kan alleen groeien als er balans is tussen wat er aan voedingstoffen / zon / water bijkomt en wat er verbruikt wordt. Dit geld ook voor bedrijven en mensen – er is een natuurlijke limiet aan de snelheid waarmee je kan groeien zonder blijvend schade aan te richten. We kennen allemaal wel voorbeelden van bedrijven die geprobeerd hebben ten kosten van iets te groeien en daar is het niet goed mee afgelopen.